הפסיכולוגיה שמאחורי חדרי הבריחה – הסיבות הפסיכולוגיות לפופולריות של חדרי בריחה

הפסיכולוגיה שמאחורי חדרי הבריחה

ישנן סיבות פסיכולוגיות שמאחורי התופעה של חדרי בריחה שהופכת להיות כה נפוצה. זוכרים את משחקי המחשב האהובים עליכם כילדים? ובכן זה לא הסיפור המסקרן שהפך אותם לממכרים כל כך. בואו נודה על האמת שהרי התסריטים למשחקים אלה אינם זוכים באוסקר. אולם הפופולריות שלהם התבססה על העובדה שהייתם צריכים ללחוץ מסביב, לחקור ולפתור רמזים להשלמת משימות.

סקרנות שמלמדת אותנו דבר מה נוסף על עצמנו

בני האדם הם יצורים סקרניים מטבעם. אם נבחן במהירות את הסיבות מדוע אנו נמשכים כל כך אל חדרי בריחה, נגלה שהנכונות שלנו לנעול את עצמנו בחדר עם החברים הקרובים ובני משפחתנו הקרובים איננה נובעת משיגעון כלל. אלא היא דרך שלנו לבחון את עצמנו מול אחרים. לא פעם מתגלה שמי שסברו שהם מנהיגים טבעיים, הופכים בחדר הבריחה לסוג של עוקבים וממלאי הוראות.
בעולם הטכנולוגי של ימינו בו כל אחד מעורב בטלפון שלו או צופה במסך כלשהו, חדר בריחה מהווה חריגה מצורות הבילוי הפאסיביות הללו. אז נכון הטכנולוגיה ניסתה לתת לנו חוויה כזו עם משקפי מציאות מדומה של 360 מעלות, אבל עדיין לא הצליחה להתעלות על הדבר האמיתי. זאת למרות שהטכנולוגיה עשויה להיות משולבת בחדרי בריחה מסוימים, הרי שאין להתעלם מהעובדה שהם עוסקים הרבה יותר בחברתיות ובפתרון בעיות.

הפסיכולוגיה וחדרי הבריחה

איך חדרי בריחה תורמים לאושר שלנו

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי הגדרת האושר בשנות האלפיים אינה מתמקדת ברכוש או במצב הקריירה, אלא דווקא בלחיות חיים משמעותיים ומאושרים על ידי עיסוק ביצירה, שיתוף ולכידת זיכרונות, כאלו שנצברו באמצעות חוויות המשתרעות על קשת ההזדמנויות במהלך החיים. בנוסף, רובנו  מעדיפים להוציא כסף על חוויה רצויה על פני החזקה חומרית. ואכן למעלה מ- 70% מהנשאלים אמרו שהזכרונות הטובים ביותר שלהם הם מאירוע או חוויה חיה, מה שמסביר מדוע חדרי בריחה כל כך פופולריים. אנו מעדיפים לאסוף זיכרונות מאשר פריטים שרק מביאים אושר זמני.

על פי מאמר שפורסם בהרווארד ביזנס ריוויו, ישנם ארבעה עקרונות עיקריים לעיצוב חוויה. אלה כוללים (1) חוויות נושאיות, (2) רמזים חיוביים המעניקים רושם נכון, (3) מזכרות זמינות ו- (4) מעורבותם של כל חמשת החושים. עכשיו כדאי לבדוק כיצד חדרי בריחה ממלאים את העקרונות האלה. החדרים כוללים נושאים, יש לכם תמונה שתזכיר לכם את החוויה, ואתם משתמשים כמעט בכל החושים שלכם כדי לצאת מהחדר.
חווית חדר הבריחה נועדה להעניק לכם זיכרון שיימשך שנים. החדרים מספקים סיפורים מבדרים, מאלצים שחקנים לחשוב וללמוד, יש סביבות מושכות חזותית, ואלו מעניקות למשתתפים הזדמנות להשתתף ולהשקיע את עצמם במצב מרגש.

להתחבר ולהתגבש

אתם לא לומדים שום דבר על אדם על ידי צפייה בסרט איתו. חדרי בריחה לעומת זאת מאלצים אתכם להניח את הטלפון שלכם ולנהל קשר עם אחרים ברמה האישית. זוהי הסיבה שעסקים ותאגידים משתמשים כעת בחדרי בריחה כאמצעי ליצירת גיבוש בין עובדים. נניח שיצרתם צוות חדש עם אנשים שונים והחלטתם על תחרות מהנה בחדר בריחה בין מחלקת משאבי אנוש ומחלקת – IT. התחרות מכריחה את העובדים לעבוד יחד ולהכיר כיצד הם מגיבים למצבים מחוץ למשרד. חלק מהקשר המעמיק הזה נובע משיתוף בחוויה בלתי נשכחת בין העובדים במחלקות השונות.
זמן משפחתי מוקדש לבילוי בפעילויות מרגשות מחוץ לבית ולא במשחקים בתוך הבית. לכן פעילות משפחתית הכוללת עבודת צוות ותקשורת מאפשרת באופן טבעי להעמיק את מערכת היחסים בין הורים לילדים.

Leave a Comment